Spil mekaniker

Økonomisk system og valuta

E-Dukater

E-Dukater er den lokale valuta, der udviklede sig fra handel på New Tortuga og virksomheder forbundet til byen på tværs af universet. Nogle kalder det “piratens guld”, og henviser til det faktum, at pirater ikke kun bruger det til at handle med hinanden, men også til at genkende ligesindede pirater, når de er udenfor New Tortuga. Inde i byen bliver E-dukater behandlet som den standard, pålidelige og mest populære valuta.

 

 

 

 

Økonomisk system og valuta

Colonial Alliance Credits

Også kaldet “CAC” for kort. Den mest almindelige valuta i Colonial Alliance og dermed i den kendte del af universet. Indført af Alliancen for at gøre interstellar handel lettere og vekselkurser mellem lokale valutaer unødvendige. “CAC “ anvendes i forbindelse med interplanetarisk lovlig handel, og også noget af det ulovlige. På et tidspunkt opdagede en hjernepirat, at “CAC” har en lignende lyd som ordet “Kack”, som betyder “shit” eller “poo” på nogle af de ældre sprog fra Original Earth. Siden da blev “CAC” kendt og populær som “kapitalisternes bullshit” blandt pirater. Udover at bruge navnet til at lave sjov, er det for nogle mere politiske pirater også et middel til, at kritisere det kapitalistiske system, som Colonial Alliance og dens monopolvirksomheder er bygget på. Ikke desto mindre er det en populær valuta, både inden for basen på New Tortuga, såvel som til handel med udenforstående. Det er trods alt den eneste måde pirater er i stand til at få adgang til det lovlige marked og levere varer fra virksomheder uden for samfundet. Vi vil have en app designet specielt til RoD 5 larp. “CAC” er udelukkende en digital valuta og vil være tilgængelig via denne app. Alle vil modtage en startkapital i begyndelsen af ​​spillet, og du vil være i stand til at modtage og overføre “CAC “ gennem den.

Økonomisk system og valuta

Andre valutaer

Udover at bruge de to hovedvalutaer, har pirater altid bragt lokale valutaer med fra deres hjem verdener og dem de raidede og handlede med. Der er en lang række forskellige større og mindre valutaer der cirkulerer på New Tortuga og i piratsamfundet. Du som spiller er velkommen til at medbringe din egen valuta og prøve at bruge den. Du bliver dog nødt til at gøre en indsats for at overbevise de handlende om at acceptere det, og være forberedt hvis de nægter. Dette giver dig en masse muligheder for leg, forhandling og konflikt.

Økonomisk system og valuta

Aktier

Udover klassisk valuta vil der være mulighed for at handle med en række aktier. De vil repræsentere nogle af de store in-game virksomheder. Du vil være i stand til at købe dem gennem app’en ved hjælp af dine “CAC” og overføre dem til andre spillere som betalingsmiddel. Vi bestræber os på at programmere en simulering af et aktiemarked, hvor aktierne ændrer værdi efter politiske og markedsmæssige begivenheder. Dette giver dig mulighed for at bruge dem både til investering og som handelsvaluta.

 

Kamp og våben regler

Våben

Vi tillader følgende typer våben ved RoD 5:

– Alle professionelle buffer våben (købt i en butik).

– NERF-våben (også hvis de er modificeret til kosmetik, rækkevidde og kraft – gør det venligst lydhørt og brug de modificerede våben med større omhu!).

– Edison-våben (kun modificeret til kosmetik, så de passer til pirat-temaet, ikke til magten!) -> hvis du medbringer Edison-våben, så brug dem venligst i forhold til andre spillere: De kan være meget højlydte og forstyrrende for mere lydfølsomme (eller sovende)  spillere.

– Buer (op til 30 lbs) og polerede larp pile

 

Før begivenheden starter, skal du få dine våben godkendt af spildesignerne.

Afstandsvåben kan bruges til at skyde eller blokere i nærkamp, ​​men aldrig til at slå. Undlad at parere med et skydevåben der kan skade andre spillere. Buffer Våben, buer og geværer må kun rettes mod torso, arme, ben og hænder. Slag i kønsorganer (primær og sekundær) og hoved er ikke tilladt med NOGEN form for våben. Generelt skal du være hensynsfuld og altid tage hensyn til sikkerheden, før du spiller, når du kæmper.

Buffer Våben må bruges både udenfor og inde i bygningerne, samt udpegede kampområder (rummissioner, kamparena).

Afstandsvåben kan kun bruges udenfor og i kampområder, dog ikke i byen eller rumhavnen (mejeribygningen).

Hvis du har spørgsmål om modding eller brug af våben, så spørg os venligst via mail: rod5@wonderstudios.dk

 

Ammunition

Som ammunition til våben tillader vi kun normal ammunition. Disse er NERF-kugler i standardstørrelse og kan trænge gennem karakterens hud og normale rustninger.

For at kunne skyde ballistiske skjolde ned skal du have specielt forstærkningsudstyr, som dine karakterer kan have på sig før spillet eller købe under spillet. Hvis du vil bruge augments, så læs venligst afsnittet om “augments og tilføjelser” længere nede på denne side for information og regler om, hvordan du erhverver og spiller med dem.

Der er ingen grænser for hvor meget ammunition du må medbringe, men brug din sunde fornuft.

 

Skade & død

Vi bruger 1/1 hitpoint systemet til at skyde våben og 1/2 hitpoint systemet til nærkampsvåben.

Med skydevåben (NERF-våben, Edison-våben, buer) betyder det, at hver spiller i hver kamp kan modtage 1 slag på ENTEN torso eller ekstremitet (arme, ben). Derefter betragtes du som såret og må forlade kampen.

Med nærkampsvåben (buffer våben) kan du modtage 1 slag på torsoen eller 2 på ekstremiteter. Derefter betragtes du som såret og må forlade kampen.

Hvis du er nødt til at forlade kampen, fordi du er ramt i dine ekstremiteter, betragtes du som lettere såret. I dette tilfælde kan du vælge mellem 2 muligheder:

1) Du kan vente 1 gang, før såret er helet, og du kan gå ind i næste kamp. Hvis du bliver angrebet eller går i kamp  ​​før denne tidsperiode er gået og bliver såret i en ekstremitet igen, tælles dette andet slag som et torso-hit, og reglerne for torso-hit gælder. Hvis du bliver ramt i torsoen, tæller dette også som et torso hit og reglerne for torso hit gælder.

2) Du kan gå til healing stationen eller, hvis din karakter ikke har råd til det, til en mekaniker (de samme som sælger mekanisk forstærkning udstyr) og modtage healing tjenester. Disse koster dig noget, men du vil blive betragtet som rask lige efter og kan gå tilbage i kamp med det samme.

Hvis du bliver ramt af en torso, anses du for at være afgørende såret. I dette tilfælde skal du gå til healings-stationen eller en mekaniker for at modtage healing, før du kan gå tilbage til kampen. Disse koster dig noget, men du vil blive betragtet som rask lige efter og kan gå tilbage i kamp med det samme.

 

Karakter død

Hvis du får mere end 1 torso hit i en kamp eller modtager et torso hit og går tilbage / ender i en kamp igen, før du havde chancen for at blive helbredt, modtager endnu et torso hit, kommer din karakter til dødens rand. Du som spiller bestemmer altid, om og hvornår din karakter skal dø. Hvis du befinder dig i den beskrevne situation og ikke ønsker at lade din karakter dø, kan du beslutte at “besvime” og blive transporteret til healings stationen eller mekanikeren for at blive helbredt. Hvis du beslutter dig for, at din karakter skal dø, har du 2 muligheder:

Midlertidig død – Din karakters krop (såkaldt “sleeve”) dør, og karakterens sjæl, eller rettere indsamlingen af ​​data lavet af erhvervet viden, erindringer, karaktertræk, reaktionsmønstre osv. går ind i Limbo. Limboen er et sted uden for rum og tid, hvor al ikke-materiel information er gemt. Nogle kalder det Nirvana. Nogle siger, at det er en gigantisk sky skabt af en af ​​de magtfulde teknologivirksomheder. Ingen ved rigtigt, om det er noget kunstigt eller altid har været der. Under alle omstændigheder er det muligt at gemme enorme mængder af information i Limbo og trække dem tilbage igen. Og det er det tætteste på et “rigtigt” begreb om efterlivet, mennesker nogensinde har mødt. Når din sjæl går ind i Limbo, er det muligt at hente det igen ved at downloade det til et andet sleeve. Heldigvis har New Tortuga en kloningsfacilitet, hvor dette er muligt lige rundt om hjørnet. Så du skal bare stole på, at dine venner indsamler de penge, det kræver at købe dig en klon eller et helt nyt sleeve og betale for anlæggets soul-downloadservice. Heldigt for dig har du ægte venner, som du bogstaveligt talt kan stole på med dit liv, ikke?

Permanent død – Hvis du vælger at dø permanent, bliver både din karakters krop og sjæl ødelagt. Hvordan det sker, er op til dig, men konsekvensen er, at ingen data når Limboen, og din karakter kan derfor ikke genoplives. Denne situation er tættest på det, vi i vor tid kender som døden. Men på det tidspunkt, hvor “Rom og Dukater 5” finder sted, er klonings- og sjæle downloadproceduren så almindelig, at folk ikke rigtig ved  hvordan de skal håndtere den “sande” død længere. Under alle omstændigheder er det en stor katastrofe for alle involverede eller endda at kende dig, sandsynligvis efterfulgt af følelser af skam og skyld over ikke at have forhindret det.

Uden for spillet kan du altid vende tilbage for at spille med en anden karakter. Sørg for, at du har forberedt et navn og et andet kostume til din nye karakter.

 

Kamp arena

Enhver piratby med respekt for sig selv skal have et sted, hvor piraterne kan gå vilde, hugge og skyde rundt uden opsyn. Det være sig en venskabelig kamp mellem kendte skibsbesætninger, en seriøs duel for at trække blodet fra en der tvivlede på din “ære” som pirat, eller bare en eftermiddag med venner der skyder på dåser med din mors ansigt malet på dem.

Vi opretter og driver en kamparena i spillet, hvor du kan tilmelde dig time slots for at have dueller, gruppekampe, træningssessioner og alt andet, du ønsker, der er relateret til at bruge dine våben. Tilmeldingsskranken og arenaen vil være placeret i hal 3.

 

Augments og tilføjelser

Augments er specialudstyr, der kan føjes til en karakters krop for at give dem særlige kræfter. du bliver nødt til at forberede udstyret derhjemme og aftale med spildesigneren via mail på forhånd til larpen, hvilke effekter dine augments skal have, og om du vil bruge dem fra begyndelsen af ​​spillet eller få dem under larpen. Vi får oprettet mekanikerbutikker, hvor du kan deponere dit udstyr og købe det i spillet. Derudover vil denne butik tilbyde opsætning, reparation, vedligeholdelse og opgraderingstjenester, som din karakter kan købe.

Der er 2 typer forstærkninger:

Mekanik

Mekanik er eksterne tilføjelser, der kan sættes på ekstremiteter (arme, ben), såsom kløer, skjolde, fastgørbare knive, knæskaller osv. De vil tilføje forskellige effekter og specielle evner til din karakter.

Bionics

Du kan købe bionik (bioniske implantater) i de samme butikker som mekanikere. Mens mekanik er fastgjort til din rustning og kan fjernes, er bionikker implantater og derved opereres ind i din karakters krop. De kan kun fjernes ved operation, for eksempel hvis de tager skade under et slagsmål. De vil også tilføje effekter og specielle evner til din karakter.

Bær venligst augments altid synlige, så andre spillere kan se, om de kan forvente nogen specielle effekter eller adfærd fra dig.

 

Narkotika

Ingen futuristisk verden uden farligt uforudsigelige præstationsfremmende stoffer. Hvorfor træne ekstra hårdt, hvis du kan få et glas rom eller to, og øge din styrke og udholdenhed i den næste kamp med kemikalier fra din betroede forhandler. Og hvor farligt kan det alligevel være, hvis alle gør det, ikke? Du vil være i stand til at købe stoffer til din karakter i spillet. Stofferne vil være repræsenteret af vandtatoveringer, der kan sættes på din hud og have forskellige præstationsfremmende effekter til kampe, afhængigt af deres farve og form. Selvfølgelig har enhver fordel sin pris, og selvom alle lægemiddeleffekter er ledsaget af mere eller mindre irriterende bivirkninger, kan nogle af dem være ret farlige.

I begyndelsen af ​​spillet vil lægemidler kun være tilgængelige fra vores udpegede NPC’er, men når du har købt dem, kan du bytte dem med andre spillere, som du vil.

 

Meddelelser

Velkommen til fremtiden: Vi arbejder på en app med et e-mail-/beskedsystem, som du kan bruge til at kommunikere på kort afstand med andre karakterer på New Tortuga. Til langdistancekommunikation er der for nylig udviklet en kvantetelegraf, som gør det muligt at kommunikere med selv det mest afsidesliggende sted i universet. Du vil være i stand til at få adgang til den gennem en butik, der drives af vores NPC’er. Gennem et sofistikeret system, der udnytter kvantepartiklernes evne til at være to steder på samme tid, kan beskeder leveres med det samme og sikkert. Da data ikke rejser gennem rummet, men vises på destinationsstedet, er det ikke muligt at trykke på linjen. På denne måde kan man modtage et kærlighedsbrev fra en kæreste langt væk, der venter på at blive reddet fra deres kedelige hjemmeplanet, din familie der forsøger at overtale dig til endelig at tage dig sammen og træde ind i dine forældres cyberkatteavl, eller en bekendt, der sender koordinater for det næste store røveri. Kvantetelegrafen vil også være gamemasternes kanal til at sende dig incitamenter og information til plots.

 

Skibskampe og rummissioner

En central del af spiloplevelsen vil være en rummission og kampsystem. Du vil være i stand til at rejse til fjerne steder for at grave efter guld og skatte, udføre missioner der er relevante for din karakters historie, udføre politisk motiverede attentater i hemmelige sikkerhedsbunkers langt væk, eller besøge din bedstemor på hendes pensionistplanet. Sådanne missioner vil bestå af 2 dele: kampsimulatoren og missionsopnåelsen:

 

Flysimulator

Den første del af rummissionsoplevelsen vil være et rumskibs flyvesimulator. Du bliver nødt til i fællesskab at navigere et rumskib gennem rummet, mens du beskytter det mod fjendtlige skibe og andre angreb. Vi vil indrette fysiske lokaler med udstyr og software (en for hver 50 deltagere tilmeldt 2 måneder før larp). Systemet er baseret på computerspillet Starship Horizons(https://store.steampowered.com/app/1024950/Starship_Horizons_Bridge_Simulator/). Hvis du ikke har spillet det før, finder du en introduktionsvideo her (https://www.youtube.com/watch?v=mt0TAs_eZQs.)

 

Rumskibssimulatoren er designet til at passe til en besætning på 6 spillere. Hver spiller skal udfylde en unik rolle med specifikke opgaver og ansvar. Spillet er dog meget samarbejdende, hvilket betyder, at kun hvis de enkelte opgaver er koordineret godt og timet præcist, vil flyvemissionen lykkes. Du kan finde en oversigt over alle besætningsrollerne og se, hvordan navigationspanelerne for hver rolle fungerer ved at følge dette LINK (http://wiki.starshiphorizons.com/) .

 

Vær opmærksom: Vi opfordrer kraftigt alle besætninger til at sætte sig ind i “Starship Horizon”-spillet og øve sig, før de kommer til “Rom og Dukater 5”! Spillet er designet på en måde, der er nem at lære og nem at navigere under normale flyveforhold. Det betyder, at du ret hurtigt lærer det grundlæggende i at navigere dit skib. Navigationen bliver dog meget hurtigt vanskelig, når det kommer til kampsituationer (bekæmpelse af fjendtlige skibe). Hvis du vil opnå en høj score (hvilket resulterer i fordele til fremtidige missioner), eller spille en erfaren veteranbesætning, er det vigtigt at øve dig på forhånd. Flysimulatoren er også tæt forbundet med resten af ​​larpen, hvilket betyder, at kampskader, der er opstået i flysimulatoren, påvirker din karakter i resten af ​​spillet. Hvis din karakter eller skib bliver beskadiget under en rummission, bliver du nødt til at få dem repareret, før du slutter dig til flere kampsituationer eller risikerer karakterens død på grund af skader. Også hvis din karakter dør under en rummission, resulterer dette i midlertidig karakterdød (se afsnittet “Kampning” → “Karakterdød”) og vil kræve, at du får karakteren løst på kloningsstationen i henhold til spillereglerne.

Vi vil tilbyde workshops og træningssessioner til rådighed for deltagerne (du skal have købt en billet hvis du vil deltage) i løbet af foråret 2023. Disse begivenheder finder sted på Wonderland, men kan tilgås eksternt via online stream, hvis du ikke er i stand til at komme fysisk, men gerne vil øve med andre besætninger og lære dine medspillere at kende. Vær opmærksom på, at hvis du ønsker at deltage på fjernbetjening, skal du selv organisere adgangen til det nødvendige udstyr (pc og “Battleship Horizon”-software).

Missionsopfyldelse

De fleste rummissioner vil have et rollespil efter flysimulatoren. Det betyder, at du fysisk bliver nødt til at gå ud og finde de skatte eller informationer du er ude efter, det vigtige møde, eller bekæmpe oprøret på den fjerne planet.

I denne del af missionen vil vi bruge CQC eller VR-udstyr,  til at understøtte fordybelse i nogle scener eller simulere højrisikomiljøer.

 

Black box

Et sort rum i dit sind. Et sted hvor fysikkens og logikkens regler trodses. Et rum, hvor alt kan ske, og dine mest uhyggelige minder kan kombineres med de sødeste fantasier. Den sorte boks er en teknik fra nordisk larp, ​​som vi gerne vil have med i “Rom og Dukater 5”-arrangementet. Du kan bruge den til at udvikle dine karakterers baggrundshistorie, for eksempel ved at udspille minder om samtaler de havde med deres familier. Eller en scene, hvor en “original” pludselig husker et glimt af noget, de oplevede mens de hang i limbo i 217 år.

Der vil være en tidsplan, hvor du kan tilmelde dig 15-minutters tidsintervaller (plus tid til forberedelse og oprydning) for at spille scener. Har du noget i tankerne allerede forud for spillet, er du velkommen til at skrive til os på rod5@wonderstudios.dk.

Concept art

Share with #SUNFALLLARP

Any questions?